Sid.1 |
|
|
 |
 |
|
RESAN FRÅN X TILL Y
|
Med fokus på människan, på arbete med
Kulturen, Kunskapen, Kommunikationen och Kreativiteten
i verksamheter. Detta fokus och dessa begrepp påverkar värderingarna,
språket och kulturen i arbetslivet - *verksamhetskulturen
- och verksamheters värde. Resulterar "Resan från
X till Y" enligt Mac Gregor i minskad stress och en mer engagerande
dialog i en verksamhet? I ett ökat behov av att samspela med
kultur-sektorn vid arbetet med att utveckla verksamheters värde?
|
Att gå från X |
|
till Y |
I en X kultur tror man att människor
vill bli ledda, undviker ansvar, har obetydliga ambitioner och vill
ha trygghet. Den är oftast hierarkisk, kontrollerande och har
en värdebas och ett annat språk med ekonomi-fokus. Intressant
för ungdomar? |
|
I Y kulturen tror man att männsikor
vill anstränga sig, att de arbetar för att det är viktigt.
Att de vill leda och kontrollera sitt eget arbete. Den baseras på
engagemang, eget ansvar, kreativitet och helhetssyn. Mer av nätverk
med en bredare värdebas och ett anat språk. Framtidens
kultur? |
 |
|
För att lyckas gå från X till Y måste verksamhetskulturen
utvecklas. Från "uppifrånstyrning" (X) till dialogkultur (Y), engagemang
och kreativitet vid arbetet med att utveckla en verksamhets värde.
IT ändrar förutsättningarna för utvecklingen av verksamhetskulturen
och värdet .
|
|
Kultur |
Värdeutveckling |
|
Kunskap |
och flexibilitet |
|
Kommunikation |
genom utveckling |
|
Kreativitet |
av dialogkulturer |
|
* Verksamhetskultur = "så här fungerar ( känner, tänker och gör
) vi och så här ser vår arbetsmiljö ut". En bra verksamhetskultur
stödjer en positiv utveckling av medarbetarna, kunderna/ brukarna
och verksamheten inklusive ekonomin
|
|